Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Logo Boesager
Mobil menu

SFO Boesager

Velkommen

Her på siden finder du vores kontaktinformationer, åbningstider, pædagogiske grundlag, fysiske rammer, morgen-SFO, Frugt, mobilpolitik, Aula, ferie og klub

Kontaktinformationer

Klik for at se kontaktinformation om ledelsen


Det pædagogiske grundlag

På skolen og i SFOen møder vi børnene med en pædagogisk tilgang ud fra Low Arousal. Personalet bliver løbende uddannet i pædagogikken, ligesom der er mulighed for vejledning fra skolens inklusionsteam. 

Vi tager udgangspunkt i børnenes ressourcer og har en anerkendende, respektfuld og tillidsskabende tilgang til dem. 
Vi arbejder med at opbygge læringsmiljøer og fællesskaber, hvor der er deltagelsesmuligheder for alle børn.
Vi arbejder teamorienteret omkring elevernes trivsel og udvikling. Alle er tilknyttet et årgangsteam, hvor der er fokus på at skabe forudsigelighed og trygge rammer for børnene. 
I praksis tilrettelægger vi SFO-dagene med forskellige aktiviteter.

Vores SFO er bygget op omkring årgangsbaser og værksteder. I baserne kan børnene altid finde tryghed og mindre aktiviteter med årgangens kendte voksne.

  • I praksis tilrettelægger vi SFO-dagene med forskellige aktiviteter og værksteder.
  • Sport og idrætsaktiviteter: vi bruger skolens idrætsfaciliteter både ude og inde.
  • Dagligt tilbydes der forskellige kreative værksteder.
  • Musikværksted i skolens musiklokale.
  • Udeaktiviteter på skolens legeplads med leg, så som mooncars, sandlegetøj og bolde. Derudover laves der jævnligt mad og hygge ved bålet.
  • Temauger og fester hen over året, f.eks. Kreative uger, Halloween, sportsuger, MGP for 2. og 3. årgang, fastelavn og Jul. Vi arbejder desuden med ”Fri for mobberi” både i skole og SFO.
  • Ferieugerne planlægges ud fra forskellige temaer, f.eks. Tour de France, Kultur, Wellness og lignende. 

Fysiske rammer

SFO’en er en del af Boesagerskolen. Vi har lokalefællesskab med skolen, ligesom vi deler legeplads og udeområder.
Vi benytter skolens klasse- og faglokaler, såsom haller, boldbaner, håndværk og design, billedkunst, musik samt de store grønne områder omkring skolen.
Foruden lokale-fællesskabet med skolen, har SFO'en egne lokaler, hvor der både er plads til hygge, leg eller kreativ udfoldelse. Derudover har vi prioriteret særlige lokaler til de børn som går på vores ældste årgang i SFO'en (DSK/De stores klub). 

MorgenSFO

Der er morgenSFO fra kl. 6:45. I morgenSFO'en serveres der knækbrød og te, hvis man møder ind inden kl. 7:30. Det er desuden muligt at medbringe egen morgenmad, hvis man har brug for det. 
I morgenSFOen er der mulighed for fri leg eller deltagelse i små hyggeaktiviteter. MorgenSFOen lukker kl. 8:05, hvorefter børnene sendes til deres klasser.                  Det er ikke muligt at komme ind til klasselokaler på skolen før kl. 8:05. 

Frugt

Der serveres dagligt frugt og knækbrød til børnene når skoledagen er slut.. 
På 0. til 2. årgang uddeles frugten i klassen, hvor dagens aktiviteter præsenteres for børnene.
På 3. årgang uddeles frugten i deres baser, dagens aktiviteter fremgår af opslag i baserne.

Mobilpolitik 

SFO'en er mobilfri, mobiltelefoner skal ligge i børnenes taske, når de er i SFO.
Hvis I forældre, står i en akut situation, hvor det er vigtigt, at komme i kontakt med jeres barn, så er det muligt at ringe til årgangstelefonen. Herefter vil en voksen sørge for kontakten eller beskeden til barnet. 

Mange børn har et smartwatch. For brugen af dem gælder de samme regler, da de sidestilles med mobiltelefon, dog kan de bæres som ur. 
Dette er for, at børnene kan fordybe sig i lege og ikke lade sig forstyrre af uret. Hvis børnene har brug for at kontakte jer, fx i forhold til en legeaftale, så skal de søge til basen, hvor der er voksne, der kan hjælpe dem. 

Vi opfordrer derfor til, at man ikke ringer eller sender beskeder til sit barn inden man henter barnet.

Tjek ind og ud i AULA

Vi benytter Komme/gå modulet i AULA til at registrere børnene i SFOen. Her skal børnene selv tjekke ind når de kommer i SFO, skifter lokation eller går hjem.  
Det er også her I som forældre skal skrive særlige eller faste aftaler, f.eks. hvis jeres barn selv skal gå hjem fra skole, hentes af en søskende eller skal direkte til en anden aktivitet. Det er vigtigt at disse aftaler eller ændringer er skrevet ind i AULA-systemet inden kl. 12:00, således at vi kan nå at skabe et overblik over, hvem der skal sendes af sted i løbet af dagen. 

I skal være opmærksomme på at vi kun sender børn af sted fra SFO’en hel og halv. 
Vi sætter desuden stor pris på, at I selv henter jeres børn i SFO'en, det giver mulighed for en kort dialog, hvis der er brug for det, men det er også en god mulighed for jer, til at se hvad jeres børn laver i SFO-tiden, og hvordan de trives i fællesskabet.
I opfordres til at planlægge legeaftaler på forhånd, eller når I kommer og henter jeres børn. Har børnene alligevel brug for at lave legeaftaler på dagen, er det muligt at låne SFO-telefonen i basen.

Ferie

Vi planlægger aktiviteter og personale ud fra antal af tilmeldte børn. Det er derfor vigtigt at I husker at besvare tilmeldingen inden den påførte svar dato, jo før jo bedre - så vi kan planlægge og tilrettelægge SFOdagene. 
Husk desuden at notere egne ferie eller fridage i Komme/Gå modulet i AULA. (Vær opmærksom på at Komme/Gå modulet desværre ikke taler sammen med skolens fraværssystem.)

MiniSFO

Fra 1. april starter de nye minibørn i vores miniSFO’en. Der er et fast team omkring miniSFO'en. De starter i januar med at planlægge opstarten. Der arbejdes sammen med børnehaverne på at gøre overgangen så forudsigelig og tryg som muligt.
MiniSFO'en holder til i lokalerne på vores multi- og DSK-gang. I miniSFO'en stifter børnene gennem førskoleopgaver bekendtskab med de seks kompetenceområder for 0. klasse.  I løbet af de tre måneder nærmer de sig langsomt en skolehverdag, med fastlagte aktiviteter, pauser og efterfølgende SFOtid.

De Stores Klub og overgang til KLUB

Fra 1. april starter børnene fra  2. årgang i deres nye base “De Stores KLUB” (DSK). Her er der “kun” adgang for de store børn. Der planlægges særlige aktiviteter for aldersgruppen, der er Playstations, billardbord  m.m. Derudover arbejdes der med børnenes selvstændiggørelse inden de skal overgå til KLUB. 
Overgangsprocessen fra SFO til KLUB starter allerede i januar. Her inviteres klasserne til besøgsdage på Springbrættet og Sødalen, inden der skal vælges KLUB-tilbud. Kort inden skiftet til KLUB, arrangeres tryghedsbesøg, således at man får mulighed for at besøge KLUBBEN i almindelig åbningstid. Der afholdes overleveringsmøder mellem SFO, skole og KLUB inden skiftet, her er der særligt fokus på klassedynamik. 
Ved overgang fra SFO til KLUB ophører tilbuddet om at komme i morgenSFO.

 

Åbningstider i SFO

Morgen-SFO

Alle hverdage06:45-08:05

Eftermiddags-SFO

Mandag, onsdag og fredag13:00-17:00
Tirsdag13:45-17:00
Torsdag13:45-17:15

Skolefridage

Mandag, tirsdag, onsdag og fredag06:45-17:00
Torsdag06.45-17.15